Navigeren om te leren: wat vind je op het Potential-platform?

 

1. Welke vorm van leren ondersteunt dit platform?

Het breed gamma aan Potential-materialen wil jou en je team verder helpen groeien in de richting van een kwaliteitsvol onderwijs aan al je leerlingen. Dat vraagt meer dan kennis opdoen alleen. Het vraagt een vorm van professionaliseren, ingebed in je klas- en schoolpraktijk. Potential moedigt je daarom aan om samen met je collega’s een professionaliseringstraject te doorlopen dat voldoet aan volgende effectieve kenmerken:

  • Samenwerkend leren in een professionele leergemeenschap: je komt samen met een kernteam van 4 à 10 leerkrachten in verschillende bijeenkomsten. In de lerarenopleiding komen studentleerkrachten samen in een intervisie-, supervisie- of andere lerende groep.
  • Intensief leren: leren vraagt een langdurig, intensief en continu proces
  • Actief leren in eigenaarschap: leerkrachten vertrekken vanuit hun eigen leervragen, onderzoeken samen hun praktijk op vlak van  diversiteit waarderen en benutten en verbindend samenwerken.
  • Waarderend leren: alle werkvormen zijn gericht op het versterken van het potentieel in élke leerkracht, élke leerling, élke ouder, élke partner, élke school.
  • Wetenschappelijk onderbouwd leren: je benut instrumenten gebaseerd op wetenschappelijke inzichten om de eigen praktijk te onderzoeken en verder te optimaliseren
  • Begeleid en ondersteund leren: je spreekt één of twee interne en/of externe begeleiders, ondersteuners of coaches aan om het leerproces in je team te faciliteren. Onder de ‘veelgestelde vragen’ vind je heel wat informatie over hoe je dit professionaliseringstraject best opstart en begeleidt.

2. Waarop focust Potential zich inhoudelijk?

  • Inclusief onderwijs vraagt in de eerste plaats een bepaalde professionele kijk. Je manier van kijken bepaalt welke mogelijkheden je ziet om je handelen aan te passen aan wat leerlingen nodig hebben. Om je bewust te worden van die kijk en hoe die je aanpak en interactie met leerlingen beïnvloedt, helpt de werkvorm  ‘Kijken doet leren’. Samen aan de slag gaan met het videoinstrument’ je om je kijk op inclusie en diversiteit in kaart te brengen. Het instrument geeft je feedback over je visie op inclusieve interacties met leerlingen enerzijds en op je werkvormen en aanpak anderzijds.
  • De stem van ouders en leerlingen wordt in een inclusief traject soms onvoldoende gehoord. De documentaire ‘Inclusief’ laat je vanuit het perspectief van kinderen en jongeren zien hoe inclusie kan werken. Het didactisch pakket biedt inspirerende vragen en werkvormen aan die je alleen of samen met collega’s kan benutten. Weg van de polarisatie en discussie voor of tegen inclusie leer je vanuit concrete voorbeelden zien waar er mogelijkheden liggen voor je eigen praktijk.
  • Over inclusie is er al heel wat wetenschappelijk onderbouwde kennis beschikbaar. Op zoek naar antwoorden op je leervragen kan je het online kenniscentrum doorzoeken met relevante materialen zoals podcasts, filmpjes, artikels, websites en boeken over inclusief onderwijs en een aantal thema’s die er nauw mee samenhangen.
  • Het boek ‘Vol potentieel. Krachtig lesgeven in diversiteit’ geeft antwoorden op vragen zoals ‘Hoe creëer je als leerkracht een inclusieve leeromgeving? Is inclusie een kwestie van attitude? Wat kan je doen om de diversiteit in de klas te waarderen en te benutten? Hoe ondersteun je leerkrachten in hun competentiegroei? Hoe bouw je een krachtige samenwerking uit met collega’s, leerlingen en ouders? En wat is er nodig om alle leerlingen vanuit hun volle potentieel te laten deelnemen in de klas?’. Het bundelt inzichten uit het Potential-traject met aanwijzingen voor de praktijk.
  • De gespreksstarters over diversiteit en inclusie geven je een opstap om met je team in dialoog te gaan.

3. Hoe navigeer je doorheen het platform?

Welk materiaal je nodig hebt, hangt af van wat je wil bereiken, je achtergrondkennis en met wie je kan samenwerken. Je kan materialen kiezen volgens

  • Thema: Hoe kijk je naar diversiteit? Wat doe je in de klas? Hoe kan je samenwerken? Hoe werk je aan professionele groei en ondersteun je anderen daarbij?
  • Doelgroep: Veel materialen zijn zowel bruikbaar voor leerkrachten als toekomstige leerkrachten, in scholen zowel als lerarenopleidingen. Er zijn materialen die je individueel en die je in groep kan gebruiken.
  • Type materiaal: je kan kiezen tussen werkvorm of reflectie-instrument, kennis en informatie of multimedia.
  • Tijd die je (nodig) hebt: bij elk materiaal is een richting aangegeven die varieert van tien minuten  over drie uur tot een traject van acht bijeenkomsten. 

Alle materialen zijn geordend naargelang de focus, waarbij elke focus een eigen kleurenpalet kentVoor een heel professionaliseringstraject bekijk je de materialen aangeduid met *Traject.